Sinds een poos merk ik op, dat zelfs experts in webdesign voornamelijk de themes ‘Avada’, ‘Divi’ en ‘Enfold’ adviseren. Binnen deze themes wordt vaak met die gruwelijke Page Builders gewerkt. Ik snap het ergens wel, het is wellicht voor jou als gebruiker een schijnbaar overzichtelijke manier om een site te bouwen.

Soms brengt men dat er zelfstandig goed vanaf. Maar vaker wel dan niet, heeft men daarin toch assistentie van een webbouwer (lees: webdesigner) nodig. Kassa. Die Page Builders zijn niet goedkoop, en het inschakelen van een specialist… need I say more?

Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?

In wat in essentie bedoeld was om content zelfstandig te beheren of weer te geven, blijkt dat door het gebruik van Page Builders gecompliceerder te worden gemaakt, dan het zou moeten zijn. Want de eigenaar van de site blijft toch een beetje afhankelijk en beperkt. (Kassa X2.) Zal zelfs steeds weer hulp in moeten roepen om wat simpele content toe te voegen.

Nog afgezien van de slordige codes die Page Builders genereren, en daardoor ook die extra milliseconde aan laadtijd. En geloof mij, die milliseconde extra laadtijd doet er wel toe als er veel acties worden gevraagd van de webserver.

En dan nu, de kern van mijn verhaal

Ik denk nog even een paar stappen verder. Ik voorzie een toekomst, waarin je na een jaar weer toe bent aan een ander design. En wat dan, als je dat eigenlijk zelfstandig meent te kunnen, maar dan toch weer hulp in moet roepen van een webbouwer om je met zorg bijeengesprokkelde content weer op een representatieve wijze te vertonen, dat heet: zonder Page Builder shortcodes?

Conclusie

Mijn advies is, probeer die gruwelijke Page Builders gewoon links te laten liggen. Kijk er niet eens naar. Zelfs als je concullega’s veel succes zeggen te hebben met hun vernuftige lonk-adres. Jij kan je aandacht beter richten op goede content en uiteindelijk, die vurig gewenste conversie.