De mens is een wolf. En ben jij niet – net als ik – ook hartstikke bang voor een zoogdier dat alles doet om zijn prooi binnen te halen? In crisistijd is het immers jij of ik. In een markt met teveel gelijkwaardige collega’s gaat het allang niet meer alleen om talenten en skills: een klant moet jou die klus gúnnen.

Hieronder vijf tips die voor mij persoonlijk altijd goed blijken te werken.

Helder en duidelijk communiceren

Vertel, wees mededeelzaam, over zaken waar je tegenaan loopt tijdens het proces van je werkzaamheden. Je hoeft niet elke scheet te delen, maar weet een klant veel wat jouw takenpakket precies behelst? Als je jezelf iets openstelt met grappige wetenswaardigheden en je mag gerust ook wat mindere kanten omschrijven, weet die ander wat er speelt. Het schept een band. Je bent dan immers samen ‘betrokken’. En je schenkt die ander dat vertrouwen. Altijd goed.

Stel het belang van je klant altijd net even boven jezelf

Het zal je beslist makkelijk vallen om je even in die ander te verplaatsen. Wat wíl de opdrachtgever precies? Probeer dat samen te vatten, desnoods in een mindmap. Koppel zaken terug als je vragen hebt, en keer terug naar regel 1 over helder communiceren als iets niet geheel duidelijk is. Weet wat je zou willen bereiken om dat te vatten wat die ander beoogt.

Maak een vertaalslag van de dromen van jouw opdrachtgever

Laat je opdrachtgever vooral uitweiden over alle aspecten rondom dit traject. Misschien heeft hij of zij wel iets in gedachten waar jij op voort kunt borduren omdat je net dat stapje verder bent. Want hee, jij bent immers de specialist op jouw gebied. Je mag daarin best creatief zijn.

De beste reclame voor jou

Er valt me maar één ding op in de zakelijke wereld. En dat is dat mond-tot-mond-reclame de beste vorm van adverteren voor je is. Laatst kreeg ik van iemand te horen dat de wijze waarop iemand over jouw werk praat net dát stapje extra was omdat je alles – en meer – deed om de klant nog tevredener te stemmen. Omdat je precies datzelfde enthousiasme aan de dag legde voor dat project waar jij je om moest bekommeren.

Want wat wil een klant immers nog meer dan iemand die zijn ziel of zaligheid erin legt? Omdat jij net zo bereid bent als de opdrachtgever om de klus – goed zoniet beter – te klaren.

Laat anderen voor jou het woord doen

Als het project is afgerond kun je met een gerust hart een dossier sluiten en afwachten, want:

Praat niet over jezelf in gezelschap, dat wordt wel gedaan als je weg bent

En tot slot steekt er helemaal geen kwaad die veren van een ander te accepteren. Wees zo trots als een pauw…

Image source: frolicsomepl / Pixabay