Ik kijk graag naar de tv-series over interieurdesign, en dat zijn er nogal wat. Vooral op zondag. Check. In den beginne, was ik louter enthousiast over het soort tips en de aparte ideeën die ik misschien ook voor mijn eigen inrichting kon benutten. Zo langzamerhand heb ik de massa wel gezien, want echt, ik verbaas me nu over de standaardisering in elk huis dat men oplevert en laat zien.

En kan dan ook mijn sarcastische opmerkingen niet nalaten tijdens het kijken. Zo krijgen de bewoners natuurlijk altijd de mogelijkheid om te vertellen wat ze wel, maar vooral wat ze niet willen. En ‘mogen’ ze daarna steevast een moodboard samenstellen. Een moodboard is zoals je vast wel weet, een groot vel of stuk karton, waar je lekker je knipsels uit bijvoorbeeld tijdschriften op kan plakken. Daar kijkt zo’n architect dan achteraf een paar seconden naar (en doet vervolgens toch waar hij zelf lekker zin in heeft).

Ik kan me altijd weer verkneukelen als de bewoners voor het eerst na zo’n redesign weer hun woonkamer instappen. En de verbazing dan wel verbijstering van hun pokerface afglijdt.

We zien dan vooral veel grijs. Dat is (cynisch van mij) om de mensen die erin wonen wat kleurrijker te doen lijken. En standaard, je-weet-wel, zo’n grote driehoeksbank met een verlengstuk waar je je benen op kunt laten rusten. Ook grijs, want hé, levendiger kun je je toch niet wensen? Dat gecompleteerd met wat hysterische behangpatronen, die ik me nog maar al te goed herinner van de zeventiger jaren (vorige eeuw).

En neem nou de personal touch die overal in bijna dezelfde trend wordt voortgezet. Geheid worden dat liefst groot uitgemeten zwart-wit foto’s van the family, die ergens in die woonkamers een plekje krijgen. Op ludieke wijze vormgegeven, noemt men dat. Ik vind de creativiteit die eruit spreekt om om te huilen.

Ik vraag me altijd af, of die bewoners daar een eigen bijdrage of het volle pond voor hebben moeten betalen.

En kijk eens om me heen in mijn eigen huis. Ben dan blij dat mijn eigen verbeelding hieruit springt.

Want naar mijn weten zijn de enige succesvolle designs, die waar de meeste ‘regels’ verbroken worden…